У світі, де єдиним мірилом успіху є фінансовий успіх, очікувати, що фармацевтичних виробників цікавить що-небудь, крім показника EBITDA, наївно.І тільки жорстка конкуренція примушує фармацевтичні компанії вкладатися і в наукові дослідження, і у просування.А ці задоволення дорогого коштують і оплачуються в кінцевому підсумку з кишені хворого споживача або здорового платника податків.Тому задаватися питанням про те, як збудований баланс між інтересами людини і виробників ліків, треба хоча б раз на рік.Наприклад, у дні, коли в Москві готується до відкриття щорічний Російський національний конгрес «Людина і ліки».
Читаючи програму
Майбутній конгрес — сімнадцятий за рахунком.Не ювілейний і не пафосний, а, навпаки, якийсь дуже філософський і зосереджений на проблемах якості лікування набагато більше, ніж на лікувальних властивостях окремих ліків.Загальний настрій вихлюпується в назвах окремих доповідей: «Перелом в літньому віці — трагічна випадковість чи неминучість?»;«Сумна мелодія смертельного квартету.Невирішені питання метаболічного синдрому»; «Лікуємо артеріальну гіпертензію: пацієнт з казки, а ліки з практики».
Звичайно, фармацевтичні компанії навчилися ховати свої інтереси за загальними формулюваннями.Прийшов, наприклад, на симпозіум «Лікування ішемічної хвороби серця: неможливе можливо!»,щоб послухати доповідь «Може ліки бути краще скальпеля?»,швидше за все, доведеться дізнатися торговельну марку цього чудо-ліки.Що робити, в боротьбі за увагу лікарів всі способи хороші, крім кримінально караних.Адже в ланцюжку «лікар — пацієнт — ліки — купівля — прибуток» лікар — вирішальне ланка.Але, зрештою, просування через проведення клінічних випробувань та організацію симпозіумів куди більш гідна маркетингова модель, ніж горезвісні медрепи з їх аморальними відкатами за кожну прописану упаковку.
Не захворіти від ліків
Зміни у світі ліків відбуваються так швидко, що основоположники модного науково-методичного напряму «доказова медицина» навіть сформулювали установку: «минулорічний кращий відповідь — не найкращий у цьому році».А адже окрім нових властивостей окремих ліків існує проб-лема їх взаємодії при сумісному застосуванні.Наприклад, після того як літній хворий відвідав кардіолога, ендокринолога, проктолога, уролога та дерматолога і вийшов від них з пачкою рецептів на добрий десяток ліків, не направити його до грамотного фармаколога — значить майже забезпечити йому ще одне захворювання, пов'язане вже з самими ліками.
І при цьому в нашій країні до цих пір залишається недооціненим статус лікаря-фармаколога.Тобто спеціаліста, якому за посадою належить відстежувати нововведення та активно брати участь у виборі засобів фармакотерапії складним пацієнтам з множинними патологіями.Цій проблемі на конгресі приділено особливу увагу.
Не є ліками
Цікаво, що було б, якби в наукову програму конгресу були допущені такі рятівники здоров'я нації, як виробники БАД.Вони, напевно, програму скуповували б днями, як зараз смугами викуповують площі в найдорожчих ЗМІ і годинами рекламний час у прайм-тайм.В даний час до розподілу симпозіуму в честь якої-небудь мегаполезной добавки її виробників відділяє дуже прикра дрібниця.Та сама, яку вони тепер змушені згадувати в кожному рекламному посланні.«Не є ліками» — і це означає, що клінічна ефективність, безпечність та якість продукту у відповідності з пропонованими до ліків вимог не встановлені і не контролюються.Задамося питанням: чи може таке засіб використовувати у своїй практиці лікар?Відповідь очевидна.Хоча всесильний маркетинг і тут бере своє: в наукову програму не можна, а на виставку, яка розгорнута тут же, дуже навіть можна.Не виключено, що і в окремі доповіді пробралися відомості про досліди застосування БАД.Але принаймні зовні пристойності поки дотримуються строго.
Куди цікавіше інше питання: чому ці дуже багаті компанії не переводять свої заполонили телевізор і пресу хіти в статус ліків?Адже на сьогодні це суща дрібниця, три мільйони рублів на все і з запасом.Якщо, звичайно, технологія виробництва і система контролю якості продукту дійсно витримують жорсткі вимоги, що пред'являються до ліків, що предот-обертає численні ризики втрати якості в процесі виробництва.Починаючи від вмісту активних речовин в готовому продукті і закінчуючи тим, а чи той продукт взагалі лежить всередині упаковки, який описаний на етикетці.Відповідь на ці питання, на жаль, зовсім не очевидний.
Альтернатива
Інша справа — лікарські засоби природного походження.До них питань немає, одні позитивні емоції.Надійна якість діють м'якше, побічних ефектів менше, поєднання з іншими ліками не так проблематично.Найгірше рослинні ліки, як не дивно, поєднуються між собою.Мистецтво підбору збалансованих рослинних комплексів — це адже теж ціла наука.
Вважається, що в мистецтві перетворювати букет лікарських рослин в високоефективне ліки немає рівних китайським лікарям.Що для японця ікебана, то для китайця — ліки від запору.Але при всьому авторитеті китайської медицини кожне конкретне китайські ліки проходить ту саму процедуру реєстрації, як який-небудь гідрокортизон.Китайських героїв, які подолали планку процедури реєстрації в Росії як ліки, всього чотири: Болюси Хуато, Маммолептин, Безорнил і Коронатера.Їм у науковій програмі конгресу відведено спеціальний симпозіум «Клінічна китайська медицина: проблеми і перспективи».
Висновок
12 квітня 2010 року Російський національний конгрес «Людина та ліки» в сімнадцятий раз встає на шляху фармвиробників до гаманця пацієнта, щоб забезпечити наше право на кваліфіковану медичну допомогу і якісний асортимент аптек.Побажаємо його учасникам удачі!